GARA-GARA NAK BUKA POSE AWAL

Teringat pla kisah ramadhan time ana kat sekolah menengah dulu. Besala budak asrama ni, bila ramadhan tiba ramai la yang akan turun awal ke dewan makan utk mengambil juadah berbuka pose. Ana ngan sahabat-sahabat pun x kurang hebatnya..
Tersebutla kisah pada suatu hari di bulan ramadhan time ana form 5 dulu. Semua pelajar da siap2 duduk berkumpul kat meja di dewan makan. Semua tengah asyik dengan cerita masing-masing. Tak kurang gak ngan pelajar yang agak lewat datang dan masih beratur utk mengambil lauk yang agaknya da nak abes tu..
Sedang asyik semua leka bercerita, tetiba ja kedengaran azan berkumandang. Lantas berdiri seorang wakil muslimin mengetuai bacaan doa berbuka pose. Semua menadah tangan dan mengaminkan doa yang dibaca tadi. Semua nampak gembira ja bila menjamah makanan yang terhidang. Alhamdulillah, berlalu da detik-detik kelaparan. Ramai yang mengamalkan sunnah NABI dengan memakan 3biji kurma terlebih dahulu.
Sedang asyik menjamah makanan, AZAN YANG DIKUMANDANGKAN TADI BERHENTI DI PERTENGAHAN..masa tu suasana dewan makan da jadi riuh rendah..”Aik napa pla tiba2 stop azan ni?”kedengaran suara sahabat di meja sebelah. Tangannya penuh dengan nasi yang bakal menjadi suapan yang entah kali berapa.
“La belum masuk waktu lagi ni. Ada beberapa minit lagi” kata seorang sahabat yang duduk di sebelah ana. Astaghfirullah. Macam-macam yang di buat oleh sahabat-sahabat dan juga junior-junior ana time 2. Ada yang teruskan ja makan dan ada pla yang terus berhenti..
Ana pla??
Alhamdulillah, ana ngan sahabat-sahabat yang duduk semeja tak makan time 2. Teringat ngan pesanan ustaz agar menghormati azan dahulu baru berbuka.^_^
Tak lama selepas tu, barulah azan maghrib dikumandangkan sekali lagi.
Hari 2, telah menjadi tanda tanya di kalangan pelajar-pelajar sape ka gerangannya insan yang bertuah yang telah melaungkan azan itu???
Cite ni ada sket yang TERUBAH dari situasi sebebar..

1 comments:

aisyah_humaira said...

salamun alaik..
hahaha..rindu tm tu..seingt ana,ana pn xmkn lagi tau..
bkn fitri ke yg azan?ish,xbek plak tduh,tp mcm dia la..

Friday, September 12, 2008

GARA-GARA NAK BUKA POSE AWAL

Posted by ~pyda313~ at 12.9.08
Teringat pla kisah ramadhan time ana kat sekolah menengah dulu. Besala budak asrama ni, bila ramadhan tiba ramai la yang akan turun awal ke dewan makan utk mengambil juadah berbuka pose. Ana ngan sahabat-sahabat pun x kurang hebatnya..
Tersebutla kisah pada suatu hari di bulan ramadhan time ana form 5 dulu. Semua pelajar da siap2 duduk berkumpul kat meja di dewan makan. Semua tengah asyik dengan cerita masing-masing. Tak kurang gak ngan pelajar yang agak lewat datang dan masih beratur utk mengambil lauk yang agaknya da nak abes tu..
Sedang asyik semua leka bercerita, tetiba ja kedengaran azan berkumandang. Lantas berdiri seorang wakil muslimin mengetuai bacaan doa berbuka pose. Semua menadah tangan dan mengaminkan doa yang dibaca tadi. Semua nampak gembira ja bila menjamah makanan yang terhidang. Alhamdulillah, berlalu da detik-detik kelaparan. Ramai yang mengamalkan sunnah NABI dengan memakan 3biji kurma terlebih dahulu.
Sedang asyik menjamah makanan, AZAN YANG DIKUMANDANGKAN TADI BERHENTI DI PERTENGAHAN..masa tu suasana dewan makan da jadi riuh rendah..”Aik napa pla tiba2 stop azan ni?”kedengaran suara sahabat di meja sebelah. Tangannya penuh dengan nasi yang bakal menjadi suapan yang entah kali berapa.
“La belum masuk waktu lagi ni. Ada beberapa minit lagi” kata seorang sahabat yang duduk di sebelah ana. Astaghfirullah. Macam-macam yang di buat oleh sahabat-sahabat dan juga junior-junior ana time 2. Ada yang teruskan ja makan dan ada pla yang terus berhenti..
Ana pla??
Alhamdulillah, ana ngan sahabat-sahabat yang duduk semeja tak makan time 2. Teringat ngan pesanan ustaz agar menghormati azan dahulu baru berbuka.^_^
Tak lama selepas tu, barulah azan maghrib dikumandangkan sekali lagi.
Hari 2, telah menjadi tanda tanya di kalangan pelajar-pelajar sape ka gerangannya insan yang bertuah yang telah melaungkan azan itu???
Cite ni ada sket yang TERUBAH dari situasi sebebar..

1 comments on "GARA-GARA NAK BUKA POSE AWAL"

aisyah_humaira on September 14, 2008 at 11:04 AM said...

salamun alaik..
hahaha..rindu tm tu..seingt ana,ana pn xmkn lagi tau..
bkn fitri ke yg azan?ish,xbek plak tduh,tp mcm dia la..