KURA-KURA DALAM SANGKAR



Apa pula la kaitan yang ana nak sampaikan ni ngn kura-kura ya. Takdenya kura-kura kat dalm sangkar. Burung ada la kan.hehe . Tak ada pa2 la,just nak gtau ada 2ekor kura-kura yang jadi binatang peliharaan ana kat dalam bilik ni ha.Kalau student lain mungkin ada yang pelihara arnab,kucing, hamster dan ikan kan. Tp mungkin ada jg y plihara kura2. Dari matrik lagi tergerak nak pelihara sumting tp alhamdulillah ALLAH bagi peluang untuk ana menjaga 2ekor kura-kura yang berwarna hijau(ada ka kura-kura warna len?hehe) ni pada semester ni.
Bila da pelihara kura-kura ni tak hairan la kalau kena mengadap kura-kura ni hari2. Before tido tengok dia, bangun dari tido tengok dia, nak pegi lecture pun tengok dia lagi. Besa la 2,da ana letak kat meja study, memang la slalu nampak. Lain la kalau letak kat dalam laci atau bawah katil ek..
Bila tgk kura2 ana yang semakin membesar ni ana kadang terfikir ,kecian gak dorg ni. Dah la kena hidup b’2 dalam 1 bekas yang kecik. Nak rebut2 makan pla tu. Ptutla yang sekor ni dah beso y sekor g macam terbantut ja pembesarannya. Bukan ana yang kedekut taw. Ana cuba yang terbaik tuk berlaku adil,so jangan pla ana yang dpersalahkan dlm hal ini^_^.
Tapi itu la realiti dalam kehidupan kita kan. Sapa yang b’usaha pasti akan dapat apa yang dhajati. Tapi kita kena yakin setiap pa2 yang kita perolehi semua dengan izinNYA. Begitu juga dalam kehidupan kita ni, ada insan yang dikurniakan kesenangan dan tak kurang juga insan-insan yang di uji dengan kesusahan. Memang ALLAH itu adil kerana setiap perkara dalam dunia ni dijadikannya berpasang-pasangan. Ada yang hidup senang dan ada pula yang hidup susah, malam dan siang, bulan dan bintang, pasang dan surutnya air laut, ada besar dan ada yang kecik (macam kura-kura ana tu) dan sebagainya. Bayangkanlah jika semua umat manusia di dunia hidup senang, kepada siapa kita nak bersedekah dan beramal jariah?
Jika kita ini berasal dari kluarga yang senang maka di bulan Ramadhan ni lah kita sepatutnya menjadi insan yang sangat pemurah. Pemurah dengan senyumannya tak kurang juga pemurah untuk menginfakkan rezeki yang kita ada kepada indan-insan yang lebih memerlukannya. Dalam hidup yang singkat ni kita tak boleh just mementingkan diri sendiri sehingga kita tidak ambil peduli langsung dengan insan yang berada di samping kita. Susah senang perit jerih mereka sape yang nak ambil kalau bukan kita. Manala tau jika suatu masa nanti ALLAH tarik nikmat yang dikurniakanNYA kepada kita, dan kehidupan kita pula yang terhimpit dengan kesusahan. Jadi janganlah kita berkira-kira dalam beramal ibadah ni. Ajal maut di tangan TUHAN. Andai ini Ramadhan kita yang terakhir. Apa lagi bekalan kita?

Justeru ,di bulan Ramadhan yang mulia ni la kita jadikan titik tolak buat diri kita supaya menjadi insan yang lebih peka terhadap insan2 di sekeliling kita. Keluarkanlah walaupun sekecil mana pun infak kita, kerna bukan pandangan manusia yang kita pinta tapi redha ALLAH semata-mata.

Sedar tak sedar kita da hampir di pertengahan ramadhan. Sebelum ramadhan melabuhkan tirainya sama2lah kita tingkatkan amal ibadah kita.
Rasulullah SAW bersabda “barangsiapa menghidupkan Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan kepada ALLAH, akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu” hadith riwayat Bukhari dan Muslim.

0 comments:

Friday, September 12, 2008

KURA-KURA DALAM SANGKAR

Posted by ~pyda313~ at 12.9.08


Apa pula la kaitan yang ana nak sampaikan ni ngn kura-kura ya. Takdenya kura-kura kat dalm sangkar. Burung ada la kan.hehe . Tak ada pa2 la,just nak gtau ada 2ekor kura-kura yang jadi binatang peliharaan ana kat dalam bilik ni ha.Kalau student lain mungkin ada yang pelihara arnab,kucing, hamster dan ikan kan. Tp mungkin ada jg y plihara kura2. Dari matrik lagi tergerak nak pelihara sumting tp alhamdulillah ALLAH bagi peluang untuk ana menjaga 2ekor kura-kura yang berwarna hijau(ada ka kura-kura warna len?hehe) ni pada semester ni.
Bila da pelihara kura-kura ni tak hairan la kalau kena mengadap kura-kura ni hari2. Before tido tengok dia, bangun dari tido tengok dia, nak pegi lecture pun tengok dia lagi. Besa la 2,da ana letak kat meja study, memang la slalu nampak. Lain la kalau letak kat dalam laci atau bawah katil ek..
Bila tgk kura2 ana yang semakin membesar ni ana kadang terfikir ,kecian gak dorg ni. Dah la kena hidup b’2 dalam 1 bekas yang kecik. Nak rebut2 makan pla tu. Ptutla yang sekor ni dah beso y sekor g macam terbantut ja pembesarannya. Bukan ana yang kedekut taw. Ana cuba yang terbaik tuk berlaku adil,so jangan pla ana yang dpersalahkan dlm hal ini^_^.
Tapi itu la realiti dalam kehidupan kita kan. Sapa yang b’usaha pasti akan dapat apa yang dhajati. Tapi kita kena yakin setiap pa2 yang kita perolehi semua dengan izinNYA. Begitu juga dalam kehidupan kita ni, ada insan yang dikurniakan kesenangan dan tak kurang juga insan-insan yang di uji dengan kesusahan. Memang ALLAH itu adil kerana setiap perkara dalam dunia ni dijadikannya berpasang-pasangan. Ada yang hidup senang dan ada pula yang hidup susah, malam dan siang, bulan dan bintang, pasang dan surutnya air laut, ada besar dan ada yang kecik (macam kura-kura ana tu) dan sebagainya. Bayangkanlah jika semua umat manusia di dunia hidup senang, kepada siapa kita nak bersedekah dan beramal jariah?
Jika kita ini berasal dari kluarga yang senang maka di bulan Ramadhan ni lah kita sepatutnya menjadi insan yang sangat pemurah. Pemurah dengan senyumannya tak kurang juga pemurah untuk menginfakkan rezeki yang kita ada kepada indan-insan yang lebih memerlukannya. Dalam hidup yang singkat ni kita tak boleh just mementingkan diri sendiri sehingga kita tidak ambil peduli langsung dengan insan yang berada di samping kita. Susah senang perit jerih mereka sape yang nak ambil kalau bukan kita. Manala tau jika suatu masa nanti ALLAH tarik nikmat yang dikurniakanNYA kepada kita, dan kehidupan kita pula yang terhimpit dengan kesusahan. Jadi janganlah kita berkira-kira dalam beramal ibadah ni. Ajal maut di tangan TUHAN. Andai ini Ramadhan kita yang terakhir. Apa lagi bekalan kita?

Justeru ,di bulan Ramadhan yang mulia ni la kita jadikan titik tolak buat diri kita supaya menjadi insan yang lebih peka terhadap insan2 di sekeliling kita. Keluarkanlah walaupun sekecil mana pun infak kita, kerna bukan pandangan manusia yang kita pinta tapi redha ALLAH semata-mata.

Sedar tak sedar kita da hampir di pertengahan ramadhan. Sebelum ramadhan melabuhkan tirainya sama2lah kita tingkatkan amal ibadah kita.
Rasulullah SAW bersabda “barangsiapa menghidupkan Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan kepada ALLAH, akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu” hadith riwayat Bukhari dan Muslim.

0 comments on "KURA-KURA DALAM SANGKAR"