HARI RAMADHAN TERAKHIR DAN ROKOK

Pagi ramdhan yang terakhir aku tidur selepas SUBUH. Ni la amalan yang tak baik tapi aku buat juga. Agaknya sebab terlalu letih kot. Pa taknya sejak tiba kat umah pagi ahad yang lepas, setiap ari aku ke bandar menemani kakakku membeli barang-barang persiapan raya. Tahun ni alhamdulillah ada rezeki lebih sikit, jadi kakak dan abang share beli sofa dan peti sejuk yang baru.
Lebih kurang jam 7 lebih aku bangun da. Alhamdulillah adik lelakiku da siap menyapu. Bagus-bagus tak payah di suruh macam dulu lagi. Aku keluar ke beranda rumah untuk melihat suasana ramadhan terakhir di kampung. Namun pemandangan yang tenang itu dicemari pula oleh 4 orang remaja lelaki. Semuanya memakai t-shirt hitam dengan rokok di tangan. Rokok dihisap dan asapnya dikeluarkan.
Majoriti kat kampung aku ni muslim semuanya. Ni mesti tak puasa la ni. baru 4 orang yang aku jumpa tak puasa ni. pecah rekod. Kalau orang pompuan aku ble percaya la coz ada excuse. Tapi ni lelaki yang bakal jadi pemimpin sebuah keluarga kelak. Kalau sekarang ni tak boleh nak puasa penuh, nanti bila da ada family sendiri tak kan nak suruh anak bini join tak puasa sekali.
Merokok. Abang dan bapa aku dulu pun merokok juga. Sekarang ni bapa aku da tak merokok da. Sakit jantung. Mulanya nak berhenti tu memangla payah. Tapi kalau tak berusaha tak kan berhenti la. Banyak kesan merokok ni. Terutamanya pada sistem pernafasan.
P/s terhadap semua perokok. Berhentilah sebelum terlambat.
Tak dapat nak continue menaip. Mak dah panggil ni. selamat hari raya maaf zahir dan batin.

0 comments:

Wednesday, October 1, 2008

HARI RAMADHAN TERAKHIR DAN ROKOK

Posted by ~pyda313~ at 1.10.08
Pagi ramdhan yang terakhir aku tidur selepas SUBUH. Ni la amalan yang tak baik tapi aku buat juga. Agaknya sebab terlalu letih kot. Pa taknya sejak tiba kat umah pagi ahad yang lepas, setiap ari aku ke bandar menemani kakakku membeli barang-barang persiapan raya. Tahun ni alhamdulillah ada rezeki lebih sikit, jadi kakak dan abang share beli sofa dan peti sejuk yang baru.
Lebih kurang jam 7 lebih aku bangun da. Alhamdulillah adik lelakiku da siap menyapu. Bagus-bagus tak payah di suruh macam dulu lagi. Aku keluar ke beranda rumah untuk melihat suasana ramadhan terakhir di kampung. Namun pemandangan yang tenang itu dicemari pula oleh 4 orang remaja lelaki. Semuanya memakai t-shirt hitam dengan rokok di tangan. Rokok dihisap dan asapnya dikeluarkan.
Majoriti kat kampung aku ni muslim semuanya. Ni mesti tak puasa la ni. baru 4 orang yang aku jumpa tak puasa ni. pecah rekod. Kalau orang pompuan aku ble percaya la coz ada excuse. Tapi ni lelaki yang bakal jadi pemimpin sebuah keluarga kelak. Kalau sekarang ni tak boleh nak puasa penuh, nanti bila da ada family sendiri tak kan nak suruh anak bini join tak puasa sekali.
Merokok. Abang dan bapa aku dulu pun merokok juga. Sekarang ni bapa aku da tak merokok da. Sakit jantung. Mulanya nak berhenti tu memangla payah. Tapi kalau tak berusaha tak kan berhenti la. Banyak kesan merokok ni. Terutamanya pada sistem pernafasan.
P/s terhadap semua perokok. Berhentilah sebelum terlambat.
Tak dapat nak continue menaip. Mak dah panggil ni. selamat hari raya maaf zahir dan batin.

0 comments on "HARI RAMADHAN TERAKHIR DAN ROKOK"