RAYA DATANG LAGI

RAYA PERTAMA
Aku bangun menunaikan solat fardhu subuh. Pagi raya ni aku tak dapat nak pergi menunaikan solat sunat hari raya aidilfitri. Tolong akak kat dapur. Sejak mak kena strok kami la yang ambil alih kerja-kerja ni. mau ta mau aku terpaksa juga. Nak buat macam mana lagi. Dari rumah aku dapat dengar apa yang dibaca oleh imam. Takbir dilaungkan memuji ILAHI. Aku iri hati. Bukan rezekiku lagi tahun ni. abang alias aku pun sama juga tak dapat nak sembahyang raya. Tapi kes dia berbeza sikit dari aku dan kakakku. 2orang anaknya nak ikut sekali sembahyang raya. Memandangkan anaknya merangkap anak buahku ni sakit dan cuaca pagi yang agak panas, dia balik ke rumah. Kesian ngan abang. Terpaksa jadi ibu dan ayah pada masa yang sama. Kakak ipar masih belajar. Jadi terpaksa beraya di perantauan.
Lebih kurang jam 10 pagi, kak mar dan kuarganya sampai kat umah. Anak-anak buah sibuk dengan duit raya masing-masing. Siap minta dari aku pula tu.
“ macik, nak duit raya, “ adeh ada pula minta ngan aku. Aku pun nak duit raya juga.
“ macik kan masih belajar. Belum keja lagi. “ aku senyum ja ngan anak-anak buah ku. Sejak aku berumur 7 tahun aku da dapat title macik ni. adik aku yang bongsu lagi power. Dia sekarang 16 tahun. Anak buah aku yang pertama 13 tahun. Baru umur 3tahun da jadi pacik. Besalakan orang-orang dulu kawen awal. Kalau aku nak kawen sekarang ni msti kena kejar ngan parang oleh bapaku. Melampau pla kan. Hehe
Lepas zohor abang yang sulung ngan family pula bertandang ke rumah. Nampaknya rumahku da dipenuhi oleh anak-anak buahku. Tahun ni family abang ngan kakak mengenakan pakaian serba maroon pla. Aku pakai baju lama ja ni. baju time form 4 @ form 5 tak silap. Muat lagi ni.
Petangnya kami pergi beraya kat umah pacik n macik merangkap abang n adek pompuan bapaku. Baru 2 buah umah yang kami ziarah. Penatnya bukan main. Malam raya pertama ni, aku ngan kakakku tidur awal.



RAYA KEDUA
Hari raya kedua aku tak jalan ke mana-mana. Hari ni pun penat juga coz ibu bapa mertua abang alias bertandang ke rumah. Aku dan kakak macam biasala dok kat dapur sediakan juadah untuk di makan bersama nanti. Kebetulan pula kawan-kawan abang datang ke rumah. Bertambah la kerja. Tapi takpa. Besar pahala memuliakan tetamu.
Malam raya kedua ni aku tidur awal juga. Penat juga ni.


RAYA KETIGA



Alhamdulillah hari ni da berjanji nak beraya kat umah sahabat-sahabat. Pagi-pagi lagi aku siapkan kerja-kerja rumah. Jam 9 pagi kami berjanji untuk berjumpa kat bandar. Kalau orang-orang tawau bangunan Mara sentiasa menjadi pilihan untuk berkumpul beramai-ramai.
“ salam pda, ko kat mana da? Aku on the way da ni.” sms ku terima dari sahabatku arnizah.
“ salam, aku masih kat umah ni. ngah bersolek. Gurau ja. Jap lagi aku sampai sebab aku cadang nak naik teksi pagi ni. kalau naik bas aku takut lambat pula.” Smsnya ku balas
Setibanya di bandar tawau, dari jauh aku dapat lihat ar sedang berdiri di tepi bangunan mara. Walaupun cermin mata yang kupakai ni da bertambah degreenya, aku dapat juga kenal dia dari segi pemakaiannya. Bertudung labuh biru dan berbaju kurung biru. Tidak kulihat muslimat lain yang berada di situ mengenakan pakaian yang sama.
Aku berjalan menuju ke arahnya. Gembira bukan kepalang aku pagi ni. dapat jumpa dengan sahabat satu sekolah menengah dulu dan juga junior sekolah dulu. Walaupun nama dorang tak pernah ku hafal, tai muka dorang masih segar dalam ingatan. Sempat juga kami mengabadikan kenangan pada pagi itu dengan bergambar bersama-sama.
Tak lama kemudian seorang lagi sahabat dah sampai. Dah cukup semuanya ni. kami bertiga akan ke destinasi pertama kami. Umah fadilah. Sembang-sembang ngan sahabatku rini terpaksa dihentikan kerana kami mengejar waktu. Banyak juga rumah yang nak di ziarah ari ni. lagipun kami pergi dengan menaiki bas sahaja. Tak ada lesen pla nak driving. insyaALLAH akan datang.
Kami menaiki bas. Dan tiba di rumah fadilah lebih kurang setengah jam kemudian. Di umah fadilah kami dihidangkan dengan sup. Huhu. Memang sengaja tak makan pagi tadi. Nak melantak kat umah sahabat-sahabat hari ni. hehe.
Lama kami tunggu fadilah baru lah dia turun ke bawah.
“lamanya dil. Berkulat kami tunggu ni ha.” Tiqah mengusik. Kami makan bersama. Seperti biasa lensa kamera kami bercahaya lagi. Kami bergambar bersama sbelum beredar k e umah seterusnya. Alhamdulillah, abang dila nak hantar ni. save budget.hehe.
Umah berikutnya ni umah yun. Jauh gak masuk ke dalam kawasan kampung. Kalaulah aku pergi sendirian aku gerenti aku sesat. Nasib baik dila masih ingat lagi kat mana umah yun. Kat umah yun kami makan n minum lagi la. Biasala kalau raya ni, mesti penuh perut ngan kuih raya dan air minum. Aku habiskan 2 gelas air kat umah yun. Pa taknya cuaca panas sangat dan aku sememangnya tersangatla dahaga.
Tiba-tiba nsetku berbunyi.
“ pda, kami mau datang umah mu ni” sms ku terima dari sahabatku rini.
“ ba datng ja la. Tapi aku kat umah yun ni . datang waktu dekat-dekat asar ek. Turn umah ku masa tu.” Sms nya ku balas
Nset ku berbunyi lagi. Alamak kakakku ni.
“ berapa ramai kawanmu mo datang petang ni?”
“ lebih kurang 9 orang semuanya. Time asar gitu dorg sampai umah. Nanti aku confrimkan lagi k”
Kami beredar dari umah yun dan ke destinasi berikutnya. Umah ar. Jauh perjalanan kami ke bus stop. Kebetulan pula muslimun baru selasai solat jumaat. Alhamdulillah bas yang di nanti sampai juga.
Di rumah arnizah, kami sembahyang zohor berjemaah. Terik sangat cahaya matahari hari ni. kami makan sup lagi kat umah ar. K takpa, perutku masih ada ruang lagi ni.
Selesai makan kami bersiap-siap untuk beredar. Nah, kali ni turn umahku pla.
“ rien, datangla sekarang. Kami on da way da ni p umah ku. “ sms ku hantar.
Kami menaiki bas. Aku memandang ke luar. Jalan ni aku tak berapa familiar sangat. Dah lama tak ke sini. Aku menjenguk ke luar bagi memastikan kami berhenti kat tempat yang sepatutnya.
Setibanya kami di rumah, semua sahabat duduk kepenatan di kerusi. Dahaga sebab panas sangat. Air kuhidangkan.
“ pjuk, kamu di mana sekarang? Datangla sekarang. Kami kat umahku da ni” pjuk ku call.
“ kami di umah bobo ni. mo gerak da p umahmu. Jap lagi kami sampai.”
Nasi minyak dan lauk pauk kuhidangkan. Kesian kakakku masak sorang-sorang ari ni. tak lama lepas tu, ermah, pjuk, shar, rasmah ngan rini sampai. Kami makan bersama. Kebetulan kawan kakakku bertandang ke rumah juga waktu tu. Tp kejap ja la.
Kami solat asar berjemaah dan bergambar bersama. Lepas tu rini and the geng balik. Aku, dila, yun, tiqah ngan ar bertandang ke umah a.bubuk. alhamdulillah a.bubu tak da kat umah. Hehe. Dapat jumpa ngan kak jiah ja la.
Dari umah a.bubu, kami berpisah di depan umah ku. Mereka tak dapat ku hantar ke bus stop kerana pinggan mangkuk memanggil aku untuk di basuh. Banyak juga ni.
Alhamdulillah raya tahun ni dapat ziarah ke rumah sahabat-sahabat yang kusayangi.


RAYA KEEMPAT
Aku di umah ja ari ni. malam ni aku dah nak balik ums da. Time aku sedang syok basuh baju, sms ku terima.
“pda kami mo datang p umah mu. Datang minum-minum ja.” Waduh-waduh kaget aku di buatnya.
“ k datang la. Tapi aku tgh basuh baju ni” smsnya ku balas.
“ dlm 15minit baru datang ek.”ku reply lagi.
“ melampau juga ko b’msg smbil cuci baju,”
“kan di pusing juga,hehe”
Empat orang semuanya.mereka ku hidang ngan puding yang masih berbaki semalam. Akak buat banyak. Sememangnya mereka bertandang kejap ja.
Aku penat tapi gembira sangat-sangat cuti seminggu ni. malam ni dah nak balik ums dah. Nak kemas barang-barang dulu. Takut ada pula yang tertinggal.
MAAF ZAHIR DAN BATIN BUAT SEMUA SAHABAT-SAHABAT SEPERJUANGAN ATAS SALAH SILAP YANG PERNAH DILAKUKAN. 0-0 YER..

0 comments:

Friday, October 3, 2008

RAYA DATANG LAGI

Posted by ~pyda313~ at 3.10.08
RAYA PERTAMA
Aku bangun menunaikan solat fardhu subuh. Pagi raya ni aku tak dapat nak pergi menunaikan solat sunat hari raya aidilfitri. Tolong akak kat dapur. Sejak mak kena strok kami la yang ambil alih kerja-kerja ni. mau ta mau aku terpaksa juga. Nak buat macam mana lagi. Dari rumah aku dapat dengar apa yang dibaca oleh imam. Takbir dilaungkan memuji ILAHI. Aku iri hati. Bukan rezekiku lagi tahun ni. abang alias aku pun sama juga tak dapat nak sembahyang raya. Tapi kes dia berbeza sikit dari aku dan kakakku. 2orang anaknya nak ikut sekali sembahyang raya. Memandangkan anaknya merangkap anak buahku ni sakit dan cuaca pagi yang agak panas, dia balik ke rumah. Kesian ngan abang. Terpaksa jadi ibu dan ayah pada masa yang sama. Kakak ipar masih belajar. Jadi terpaksa beraya di perantauan.
Lebih kurang jam 10 pagi, kak mar dan kuarganya sampai kat umah. Anak-anak buah sibuk dengan duit raya masing-masing. Siap minta dari aku pula tu.
“ macik, nak duit raya, “ adeh ada pula minta ngan aku. Aku pun nak duit raya juga.
“ macik kan masih belajar. Belum keja lagi. “ aku senyum ja ngan anak-anak buah ku. Sejak aku berumur 7 tahun aku da dapat title macik ni. adik aku yang bongsu lagi power. Dia sekarang 16 tahun. Anak buah aku yang pertama 13 tahun. Baru umur 3tahun da jadi pacik. Besalakan orang-orang dulu kawen awal. Kalau aku nak kawen sekarang ni msti kena kejar ngan parang oleh bapaku. Melampau pla kan. Hehe
Lepas zohor abang yang sulung ngan family pula bertandang ke rumah. Nampaknya rumahku da dipenuhi oleh anak-anak buahku. Tahun ni family abang ngan kakak mengenakan pakaian serba maroon pla. Aku pakai baju lama ja ni. baju time form 4 @ form 5 tak silap. Muat lagi ni.
Petangnya kami pergi beraya kat umah pacik n macik merangkap abang n adek pompuan bapaku. Baru 2 buah umah yang kami ziarah. Penatnya bukan main. Malam raya pertama ni, aku ngan kakakku tidur awal.



RAYA KEDUA
Hari raya kedua aku tak jalan ke mana-mana. Hari ni pun penat juga coz ibu bapa mertua abang alias bertandang ke rumah. Aku dan kakak macam biasala dok kat dapur sediakan juadah untuk di makan bersama nanti. Kebetulan pula kawan-kawan abang datang ke rumah. Bertambah la kerja. Tapi takpa. Besar pahala memuliakan tetamu.
Malam raya kedua ni aku tidur awal juga. Penat juga ni.


RAYA KETIGA



Alhamdulillah hari ni da berjanji nak beraya kat umah sahabat-sahabat. Pagi-pagi lagi aku siapkan kerja-kerja rumah. Jam 9 pagi kami berjanji untuk berjumpa kat bandar. Kalau orang-orang tawau bangunan Mara sentiasa menjadi pilihan untuk berkumpul beramai-ramai.
“ salam pda, ko kat mana da? Aku on the way da ni.” sms ku terima dari sahabatku arnizah.
“ salam, aku masih kat umah ni. ngah bersolek. Gurau ja. Jap lagi aku sampai sebab aku cadang nak naik teksi pagi ni. kalau naik bas aku takut lambat pula.” Smsnya ku balas
Setibanya di bandar tawau, dari jauh aku dapat lihat ar sedang berdiri di tepi bangunan mara. Walaupun cermin mata yang kupakai ni da bertambah degreenya, aku dapat juga kenal dia dari segi pemakaiannya. Bertudung labuh biru dan berbaju kurung biru. Tidak kulihat muslimat lain yang berada di situ mengenakan pakaian yang sama.
Aku berjalan menuju ke arahnya. Gembira bukan kepalang aku pagi ni. dapat jumpa dengan sahabat satu sekolah menengah dulu dan juga junior sekolah dulu. Walaupun nama dorang tak pernah ku hafal, tai muka dorang masih segar dalam ingatan. Sempat juga kami mengabadikan kenangan pada pagi itu dengan bergambar bersama-sama.
Tak lama kemudian seorang lagi sahabat dah sampai. Dah cukup semuanya ni. kami bertiga akan ke destinasi pertama kami. Umah fadilah. Sembang-sembang ngan sahabatku rini terpaksa dihentikan kerana kami mengejar waktu. Banyak juga rumah yang nak di ziarah ari ni. lagipun kami pergi dengan menaiki bas sahaja. Tak ada lesen pla nak driving. insyaALLAH akan datang.
Kami menaiki bas. Dan tiba di rumah fadilah lebih kurang setengah jam kemudian. Di umah fadilah kami dihidangkan dengan sup. Huhu. Memang sengaja tak makan pagi tadi. Nak melantak kat umah sahabat-sahabat hari ni. hehe.
Lama kami tunggu fadilah baru lah dia turun ke bawah.
“lamanya dil. Berkulat kami tunggu ni ha.” Tiqah mengusik. Kami makan bersama. Seperti biasa lensa kamera kami bercahaya lagi. Kami bergambar bersama sbelum beredar k e umah seterusnya. Alhamdulillah, abang dila nak hantar ni. save budget.hehe.
Umah berikutnya ni umah yun. Jauh gak masuk ke dalam kawasan kampung. Kalaulah aku pergi sendirian aku gerenti aku sesat. Nasib baik dila masih ingat lagi kat mana umah yun. Kat umah yun kami makan n minum lagi la. Biasala kalau raya ni, mesti penuh perut ngan kuih raya dan air minum. Aku habiskan 2 gelas air kat umah yun. Pa taknya cuaca panas sangat dan aku sememangnya tersangatla dahaga.
Tiba-tiba nsetku berbunyi.
“ pda, kami mau datang umah mu ni” sms ku terima dari sahabatku rini.
“ ba datng ja la. Tapi aku kat umah yun ni . datang waktu dekat-dekat asar ek. Turn umah ku masa tu.” Sms nya ku balas
Nset ku berbunyi lagi. Alamak kakakku ni.
“ berapa ramai kawanmu mo datang petang ni?”
“ lebih kurang 9 orang semuanya. Time asar gitu dorg sampai umah. Nanti aku confrimkan lagi k”
Kami beredar dari umah yun dan ke destinasi berikutnya. Umah ar. Jauh perjalanan kami ke bus stop. Kebetulan pula muslimun baru selasai solat jumaat. Alhamdulillah bas yang di nanti sampai juga.
Di rumah arnizah, kami sembahyang zohor berjemaah. Terik sangat cahaya matahari hari ni. kami makan sup lagi kat umah ar. K takpa, perutku masih ada ruang lagi ni.
Selesai makan kami bersiap-siap untuk beredar. Nah, kali ni turn umahku pla.
“ rien, datangla sekarang. Kami on da way da ni p umah ku. “ sms ku hantar.
Kami menaiki bas. Aku memandang ke luar. Jalan ni aku tak berapa familiar sangat. Dah lama tak ke sini. Aku menjenguk ke luar bagi memastikan kami berhenti kat tempat yang sepatutnya.
Setibanya kami di rumah, semua sahabat duduk kepenatan di kerusi. Dahaga sebab panas sangat. Air kuhidangkan.
“ pjuk, kamu di mana sekarang? Datangla sekarang. Kami kat umahku da ni” pjuk ku call.
“ kami di umah bobo ni. mo gerak da p umahmu. Jap lagi kami sampai.”
Nasi minyak dan lauk pauk kuhidangkan. Kesian kakakku masak sorang-sorang ari ni. tak lama lepas tu, ermah, pjuk, shar, rasmah ngan rini sampai. Kami makan bersama. Kebetulan kawan kakakku bertandang ke rumah juga waktu tu. Tp kejap ja la.
Kami solat asar berjemaah dan bergambar bersama. Lepas tu rini and the geng balik. Aku, dila, yun, tiqah ngan ar bertandang ke umah a.bubuk. alhamdulillah a.bubu tak da kat umah. Hehe. Dapat jumpa ngan kak jiah ja la.
Dari umah a.bubu, kami berpisah di depan umah ku. Mereka tak dapat ku hantar ke bus stop kerana pinggan mangkuk memanggil aku untuk di basuh. Banyak juga ni.
Alhamdulillah raya tahun ni dapat ziarah ke rumah sahabat-sahabat yang kusayangi.


RAYA KEEMPAT
Aku di umah ja ari ni. malam ni aku dah nak balik ums da. Time aku sedang syok basuh baju, sms ku terima.
“pda kami mo datang p umah mu. Datang minum-minum ja.” Waduh-waduh kaget aku di buatnya.
“ k datang la. Tapi aku tgh basuh baju ni” smsnya ku balas.
“ dlm 15minit baru datang ek.”ku reply lagi.
“ melampau juga ko b’msg smbil cuci baju,”
“kan di pusing juga,hehe”
Empat orang semuanya.mereka ku hidang ngan puding yang masih berbaki semalam. Akak buat banyak. Sememangnya mereka bertandang kejap ja.
Aku penat tapi gembira sangat-sangat cuti seminggu ni. malam ni dah nak balik ums dah. Nak kemas barang-barang dulu. Takut ada pula yang tertinggal.
MAAF ZAHIR DAN BATIN BUAT SEMUA SAHABAT-SAHABAT SEPERJUANGAN ATAS SALAH SILAP YANG PERNAH DILAKUKAN. 0-0 YER..

0 comments on "RAYA DATANG LAGI"