kenapa aku diuji?

Kenapa AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ;"Kami telah beriman," sedagkan mereka tidak diuji ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang dusta." Surah Al-Ankabut :2-3

Kenapa AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahu." surah Al-Baqarah:216

Kenapa UJIAN SEBERAT ini?
" Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." surah Al-Baqarah:286

rasa FRUST?
"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." surah ali imran:139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman ! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan, dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan ) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya." surah ali imran :200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan solat, dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" surah albaqarah:45 APA YANG

AKU DAPAT dari SEMUA INI?
"sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , baik diri mahupun harta merekadengan memberikan syurga untuk mereka..."surah At-Taubah:111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku , tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." surah At-taubah:129

AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI
"..dan jangalah kamu berputus asa dari rahmat Allah. sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." Surah yusuf:12

0 comments:

Monday, March 22, 2010

kenapa aku diuji?

Posted by ~pyda313~ at 22.3.10
Kenapa AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ;"Kami telah beriman," sedagkan mereka tidak diuji ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang dusta." Surah Al-Ankabut :2-3

Kenapa AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahu." surah Al-Baqarah:216

Kenapa UJIAN SEBERAT ini?
" Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." surah Al-Baqarah:286

rasa FRUST?
"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." surah ali imran:139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman ! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan, dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan ) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya." surah ali imran :200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan solat, dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" surah albaqarah:45 APA YANG

AKU DAPAT dari SEMUA INI?
"sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , baik diri mahupun harta merekadengan memberikan syurga untuk mereka..."surah At-Taubah:111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku , tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." surah At-taubah:129

AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI
"..dan jangalah kamu berputus asa dari rahmat Allah. sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." Surah yusuf:12

0 comments on "kenapa aku diuji?"